Руханият

«Қаһарлы алтай» – қазақ әдебиетінің қазынасы

Бұл роман қазақ оқырмандарына толық нұсқасында 2010 жылдың соңында ұсынылды. 2011 жылы Қазақстан Жазушылар одағында арнайы таныстырылымы өтіп, Қабдеш Жұмаділов бастаған жазушылар әділ бағасын ауызша бергенмен, содан бергі уақытта әдебиетші қауым тым-тырыс

Әрине, бар-жоғы 1 мың данамен жеке қаржыға шыққан кітапты Қазақстанның алыс түкпірінің бәріне тарады деуге келмес. Әйтсе де осыған дейін бір әдебиетші құдайшылық сөз айтар деп күттік. Шындығында, мұндай романның байқалмауы, елеусіз қалуы тіпті мүмкін емес.

65b3d84e312fd60b5df18457d60f223dСөз – Жақсылық Самитұлы­ның «Қаһарлы Алтай» трилогиясы жайлы.1989 жылы Қытайда жазыла бастап, 2001 жылы қазақ жерінде соңғы нүктесі қойылған трило­гия­ның алғашқы нұсқалары 1996-2000 жылдары елімізде «Сергел­дең» атауымен басылған болатын. Жақсылық Самитұлының өзі ар­ғы бетте әбден танылған, мойын­далған, 1985 жылы «Атамекен» кітабы үшін ҚХР мемлекеттік сый­лығын алған жазушы болса да, Қазақстанда қоңыртөбел тір­шілік кешті. Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың Шығыстану факуль­тетінде қарапайым оқытушы бол­ды. Елге көштің алды болып, 1993 жылы келді. «Жас Алаш» газетінде жүргенімізде Жәкең редакцияға келіп, шағын әңгімесін қалдырып тұрып, жай ғана «Жақсылық Са­ми­тұлы деген ағаларың боламын» дегенде, ешқайсымыз елп ете қоймағанбыз. Білсек, сөйтер ме едік? 

«Қаһарлы Алтайды» құныға оқи жүріп, сол кездегі білмес­ті­гімізге әлі қысыламын…

«Қаһарлы Алтай» – өткен ғасырдың 40-50 жылдары Шығыс Түркістанда өткен ұлт-азаттық қозғалыс кезіндегі қазақ өмірін бүге-шігесіне дейін ақтарған туын­ды. Бұл тақырып Ж.Сами­т­ұлының өмірлік мұраты болғанын түсіну қиын емес. Өйткені, три­ло­­гияны жарияламас бұрын, нақ­тырақ айтқанда, жазылып жат­қан­да, жазушы өзінің Оспан ба­тыр туралы зерттеулерін бір­неше газетке, Оспан батыр тура­лы жинаққа шығарды. Алтай қа­зақтарының арасында Оспан ба­тыр туралы көзқарас «нағыз батыр» және «банды Оспан» бо­лып, әлі күнге таразының екі ба­сына қатар қойылып айтылатын­дықтан, Ж.Самитұлы оған та­рих­шы-жазушы ретінде адал бағасын беруге ғұмырын арна­ғандай. Трилогияның «Бозмұнар» атты алғашқы кітабында жазушы сол кездегі тарихи жағдайларға кең шолу жасайды. Оқиғаның басталу барысын, ел ішіндегі оған алғашқы реакцияны, «қарсылық қайдан шықты?» деген мәселені өте дәл, нанымды суреттейді. «Боз­мұнарды» бастап кеп жібер­геніңізде, қазақ сөз өнерінің бар­лық қыры мен қалпы, байлығы мен қазынасы алдыңыздан шы­ға­ды. Жазушы дәл осы кітапқа барлық білігі мен тәжірибесін сарқа пайдаланғанын ұғасыз. Қа­зақтың сөз өнері саф қалпында, бұзылмаған, кетілмеген болмы­сымен сізді беттен – бетке, парақ­тан параққа жетелеп отырады. Алғашқы кітапта Есімқан мен Ырысқанның дағдарған елді бастаудағы біліктілігі, жұмылдыра алатын жанкештілігі шебер сурет­теледі. Жазушы әр кейіпкерді өз атымен, жер атауларын сол қал­пында пайдаланған. 15 жылдық еңбектің жемісі «Қаһарлы Алтай­дың» әрбір парағында тарих бо­лып сөйлеп, тағдыр болып үн қатып жатыр. Шынын айтқанда, «Қаһарлы Алтай» – қазақ әдебие­тіне келіп қосылған қазына.

Мұнда романның барлық талабы тамаша сақталған, тіпті өзінше байытылған. Жазушы оқыр­манды оқиғалар арқылы же­телеп отырып, тағдырларға қайы­рылып соғатын тұстары кере­мет. Романды оқып біткенше, әлеу­меттік желілерде жақын доста­рыма абзац-абзац күйінде үзін­ділер жіберіп, сүйсініп отыр­­ға­нымды қалай ұмытайын…

«Қаһарлы Алтай» трилогия­сында оқырманды әрқайсысы кемі 600 беттік үш кітапта жетелеп отыратын соқталы-соқталы кейіп­келер «бандасы» бар. Осы «банда» оқырманды отқа да, суға да салады. Осы «банда» өздері «жа­насып» кеткен басқа кейіп­кер­лердің адамдық (иттік, пенде­шілік, халықтық) болмысын жайып салады, ең бастысы, әр­қай­сысы Шығыс Түркістан қоз­ға­лысының өздерінің қатысын­сыз мәнсіз, дерексіз, дәйексіз болатынына сендіре алады.

Әуелгі таң қалдырар бейне – Көнекбай образы. Жақсылық Са­митұлы Көнекбай бейнесі арқы­лы қазақтың ғажайып мінездері бір адамның бойына тоғысып, қайталанбас тұлға бола алатынын көрсеткен. Бір қарасаңыз, Көнек­бай – мақтансүйгіш, бір қара­саңыз – шендінің аузын баққыш, енді бір қарасаңыз – бәйбішесі Қатшамен ым-жымды қабақтан түсінетін сұңғыла, ең бастысы, ел басына күн туғанда, Көнекбай – ер! Жақаң бұл кейіпкерді сүйсіне отырып жазған, махаббатпен жаз­ған. Табиғатынан мақтансүйгіш Көкең тіпті пулеметті шетке алып кетіп, шұқылап-шұқылап отырып тілін біліп алады. Онысын жұртқа және қалай жеткізеді десеңізші! Шындығында, ел ішінде осындай мақтаны мен әрекеті жымдаса қалатын адамдар бар. Былайғы жұрт оның сыртынан гу-гу сөз айтқанмен, сыналған жерде соған ұйый қалады. Көнекбай – сондай адам. Өзі перзент сүймесе де, ол барлық баланы жақсы көреді, барша жұртқа тілеулес. Шәмсия ақтүтек боранда дүниеге сәби әкелгенде Көнекбай жүрегі жары­ла қуанатын тұс қандай! Сәбидің жан берген сәтінде Көнекбаймен қоса сіздің де жан-дүниеңіз опы­рылып түседі. Көнекбаймен бірге сіздің де бар үмітіңіз түгесілгендей жетімсірейсіз. Трилогия басталған сәттен сізді қазақ әлеміне саяхат­қа бастаған Көнекбай қарт туын­ды соңында да сізбен күліп қош­тасады. Ол өлімді де күліп қарсы алады! Ер ғой! Үрімжі абақты­сында Оспанның жандайшаптары ретінде қатар атылатын топтың ортасында маңдайына мылтық кезеліп тұрғанда да Көнекбай мақтануын қоймайды. Есіл аза­мат! Жазушы Көнекбай образы арқылы кешегі мен бүгінгіні бай­ланыстырып, дәнекер болып жү­ре­тін ақжүрек қазақ азаматының бейнесін жоқтайды.

Сосынғы кейіпкерлер «банда­сының» сүйектісі – Зияқан. Кез келген қоғамда халықтың тілеуіне қарсы жұмыс істейтін, сонысын өмірлік мұрат көретін, өзінің тура жолда жүргеніне қатты сенетін, ақыр соңында айдалада жалғыз ұлып қалғанда ғана бармақ тіс­тейтін адамдар бар. Зияқан өзінің домбаз, қопал жаратылы­сымен жұртты ықтыра алатынын біледі. Сол үшін қолындағы түкке тұр­май­тын билігін шексіз жұмсауға бар. Оны ешкім сыйламайды, бірақ қорқады. Қорқау Зияқан тіпті ашыналықты да қорқытып жасайды. Мұндай адамдардың жүрегінде жылу, сезім, махаббат болуы мүмкін емес. Олар өздеріне берілген жалқы мүмкіндікке ит­тей жармасады, тістеп айырыл­ғысы келмейді. Жазушы Зияқан­ды аямайды, бірақ сіз аяйсыз. Өзіңнің өзегіңе, негізіңе түкірген, қарсы шапқан өмір – зая! Зияқан өмірі сондай. Өзі төбесіне көтер­ген генерал әскерлері ауылын тып-типыл етіп кеткендегі Зия­қан­ның жағдайына жаныңыз түршігеді. Қарындасы жынданып кеткен, әке басынан соққы алып ол жатыр. Жазушы Зияқанның әкесі Айдардың аузына салатын сөз қандай: «Ондай сәтте қызың бір басқа, ал келінің ата намысың сияқты болып көрінеді екен кісіге», – дейді ақсақал… Бәрібір Зияқан қанша жанталасқанмен, қаны өзге халық оны бауырына тартқан жоқ. Әйелі Жамалдың тік тұрған күйі жан тапсырғанын, бауырындағы баласын да оқ тесіп өткенін оқу қандай аянышты…

Асқабыл деген бір кейіпкер бар. Өмірге не үшін келгенін біл­мейді. Бұл кейіпкер де романның салмағын керемет арттырып тұр. Қазақ «құйысқанға қыстырылып» дегенді жақсы көргеннен айтпай­ды. Асқабылдар «құйысқанға қыс­тырылып» та жетістірмейді. Барынан жоғы жақсы. Десе де дәл сондай жандар өздерінің олпы-солпылығымен, жігерсіздігімен, иттігімен талай адамның тағды­рына таңба салады, өмірінің быт-шытын шығарады. Шәмсиядай аяулы жанның тырнағының сы­ны­ғын да Асқабылға қимай оты­расыз. Алайда, амал не, ұйғарым солай, түптеп келгенде – тағдыр солай. Шәмсия Асқабылға ырқы­нан тыс қосылған, ырқынан тыс өмір сүруге мәжбүр. Ал сол аяулы Шәмсияны иеленіп кету үшін Қоңқай Асқабылды буындыратын тұс тым ащы, бірақ бәрібір Асқа­былға жаныңыз ашымайды. Шәм­сияны Қоңқайға да қимай­сыз. Жазушы сізді от пен суға қатар салады. Босбелбеу Асқабыл автоматты дұрыс ұстай алмай, бүтін бір отбасын қырып салатын сәт ше?

Кейіпкерлер ішінде Шәмсия тағдырының тым ауыр болғаны қапаландырады. «Бір адам бақыт­ты болуы керек болса, тап сол адам Шәмсия еді» деп ойланасыз. Шәмсия – қорғансыз қазақ аруы­ның бейнесі. Асқабыл-Жексен-Қазине-Қоңқай линиясы арқылы Шәмсия образы биіктей түседі. Бұл кейіпкерді сіз де сүйіп қала­сыз. Оның махаббаты да, сүюі де, жек көруі де шынайы. Шәмсия Жексенді сүйе тұрып, оның бәй­бішесі Қазиненің адамшылы­ғы­нан үміттенеді. Соңында қылыш­қа тілгіленіп қалған Шәмсияның денесін «көріп», сіздің де жа­ның­ыз тілгіленеді. Жазушы Шәмсия, Айжан, Гүлзада, Мәлипа, Баян образдары арқылы ел басына күн туған сәтте алдымен әйел тағдыры ойыншыққа айналатынын мең­зейді. Айжанмен бірге жүдейсіз, Гүлзадамен бірге жынданасыз, Жамалмен бірге атыласыз, Мәли­памен бірге тұтқынға түсесіз, Бая­н­мен бірге дұрыс жол таң­дайсыз. Осы образдар қашаннан-ақ қазақ әйелдерінің тағдыры оңай болмағанын, олардың езіліп-жаншылғанын, ары аяусыз шашылғанын қапысыз аңғартады.

Романдағы Оспан бейнесі тым асқақ. Бұл образды ашу үшін жазушы Оспан айналасындағы кейіпкерлерді биіктете түседі. Оспанның аңыз-адам дәрежесіне көтерілу жолындағы әрбір әре­кетін кең пайыммен, мол пара­сатпен талдайды. Қарапайым қа­зақы ортада өскен Оспан заман ыңғайына қарай қапысыз мерген, дарынды қолбасшы, сұңғыла саясаткер, білікті дипломат бола алды. Оспанның Дәлелқан пол­ков­никпен ара қатынасын жазу­шы өте нәзік суреттейді. Шын­дығында, Дәлелқан Сүгірбаевтың тағдыры қарама-қайшылықты. Оның Оспан бастаған көтеріліс­ші­лермен ымыраға келген тұс­тары да, кетіскен тұстары да бар. Жақсылық Самитұлы оқырман назарына бұл деректердің бәрін түпкілікті зерттеп барып ұсын­ғанын байқау қиын емес. Өйткені, трилогияның өн бойында тарихи оқиғаларды нақты уақытын көр­сете отырып талдау үлгісі сәтті пайдаланылған.

Жазушы сол тұстағы моңғол, қытай өмірін де түпкілікті зерт­теген. Шыңжаң өңірін билеген Шың Сысайдың ел басқару тәсіл­дері, өзін жарты құдай бейнесінде көрсете білу қабілеті, жазалаудағы қатыгездігі жантүршігерлік оқи­ға­лармен астастырыла, нанымды сипатталған. Оспан батырдың моң­ғол генералы Чойболсанмен кездесіп, келіссөз жүргізетін тұс­тарында да жазушы қаламы бөгелмейді, қайта әр сөйлеммен сыр ашып, оқырманға таныс емес оқиғаларға сәуле түсіреді.

«Қаһарлы Алтай» – халқы­мыз­дың ащы тағдырының бір шежіресі. Роман соңында сіз әрбір кейіпкермен қимай қош­тасасыз. Жазушы бұл туынды­сында жазу өнеріне тән барлық машықты сәтті пайдаланған. Бір қарағанда, тақырыбы ауыр, тыл­сымы көп болып көрінгенмен, романның тілі сізді еркін жетелеп отырады. Шынын айтқанда, осы қазынаның он жылға жуық уақыт оқырманға толық ұсынылмай қалғаны да ойландырады.

Мүмкін, осы тақырыпты то­лық игеріп біткен соң, жазушы өзінің өмірлік миссиясын да тәмамдаған болар. Алдағы уақыт­та «Қаһарлы Алтай» қазақ оқыр­манына кеңінен таныстырылуы қажет. Трилогияда қазақ тағдыры жатыр, көркем тарих жатыр.

«Қаһарлы Алтайды» оқи оты­рып, қазақтың соншалық қорған­сыз, соншалық аяулы халық еке­нін танисыз. Жазушы соны мой­ын­датады. Бұл халық басынан неше нәубет кешсе де, ғасырлар­мен бірге мәңгі жасай беретінін аңғартады.

Есей Жеңісұлы

“Айқын”

Теги:

Пікір жазу

Э-пошта мекенжайыңыз жарияланбайды. Міндетті өрістер * таңбаланған

*